پاسخ به سوالات متداول در زمینه جشنواره الگوهای برتر تدریس فنی و حرفه ای

🔴 سوال ۱: جهت ثبت نام در جشنواره الگوهای برتر تدریس آموزش مبتنی بر شایستگی در دروس کارگاهی به کدام سایت باید مراجعه نمایم؟

🔵 پاسخ: طبق زمانبندی تقویم اجرایی جشنواره، ثبت نام در جشنواره هنوز آغاز نشده است .
لازم به ذکر است شرکت کنندگان طبق تقویم اجرایی جشنواره در بازه زمانی اعلام شده ،با توجه به دستورالعملی که متعاقبا در کانال اطلاع رسانی دبیرخانه قرار خواهد گرفت؛ثبت نام خود را انجام خواهند داد .

🔴 سوال ۲: من یک هنرآموز رشته فتوگرافیک هستم.آیا می توانم هر مبحث آموزشی از کتابی که تدریس می کنم را جهت شرکت در جشنواره انتخاب نمایم ؟

🔵 پاسخ : خیر. هنرآموزان شرکت کننده در جشنواره موظف هستند به جدول پیوست یک دستورالعمل اجرایی جشنواره با عنوان محور جشنواره که در صفحات ۸-۳ دستورالعمل اجرایی درج شده است؛ مراجعه نموده و بر اساس رشته تدریس خود ، درس/استاندارد،پودمان/توانایی(شایستگی) و واحد یادگیری/ریزتوانایی(ریزشایستگی)/عملیات کارگاهی مشخص شده را انتخاب نمایند .

🔴 سوال ۳: آیا می توانیم آموزش را به صورت غیرحضوری برگزار نماییم و از تدریس غیرحضوری خود فیلم تهیه کنیم ؟

🔵 پاسخ : خیر. با توجه به دستورالعمل اجرایی جشنواره،تدریس باید به صورت حضوری، در محیط کارگاه/کلاس عملی و با حضور هنرجویان انجام گردد .

🔴 سوال ۴: در تلفیق شایستگی ها در آموزش شایستگی مبتنی بر شایستگی کدامیک از عناوین شایستگی های غیر فنی مورد نظر می باشد ؟
🔵 پاسخ : با توجه به مبحث آموزشی و محیط یادگیری و نیازهای بازار کار و آینده شغلی هنرجو و تجهیزات مورد نیاز درس کارگاهی /عملی عناوین شایستگی های مورد نیاز را از جدول انتهایی بخشنامه اولین جشنواره الگوهای برتر تدریس آموزش مبتنی بر شایستگی با عنوان فهرست شایستگی های غیر فنی مورد استفاده که در پیوست ۱ و پیوست ۲ درج شده ، انتخاب نمایید .

همچنین می توانید از عناوین پیشنهادی دبیرخانه راهبری کشوری شایستگی های غیرفنی که در کانال اختصاصی دبیرخانه شایستگی غیرفنی و وبگاه دبیرخانه شایستگی غیر فنی قرار دارد، استفاده نمایید .

🔴 سوال ۵:سرپرستان بخش، معاونین و استادکاران در کدام محور و گرایش می توانند شرکت کنند ؟مثلا استاد کاری که فوق دیپلم ریاضی دارد آیا آزاد است در هر محوری که در هنرستانشان موجود است طبق جدول مندرج در دستورالعمل اجرایی موضوع تدریس را انتخاب نماید ؟

🔵پاسخ :بله . محدویتی در این زمینه وجود ندارد و می توانند در هر یک از محورهایی که تسلط بیشتری بر آن دارند به دلخواه شرکت نمایند .

🔴سوال ۶:متقاضی شرکت در جشنواره تدریس الگوهای برتر هستم اما در ltms ثبت فعال نیست چکار باید انجام دهم
🔵پاسخ :ثبت نام جشنواره از تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه است و سامانه از تاریخ شروع ثبت نام برای متقاضیان فعال خواهد شد .

🔴سوال۷:آیا دبیران دبیرخانه های تخصصی و سرگروه های آموزشی استان ها و مناطق و نواحی استان ها می توانند در جشنواره الگوهای برتر تدریس شرکت و آثار خود را ارسال نمایند ؟
🔵پاسخ :بله می توانند در جشنواره شرکت کنند اما حق داروری آثار در مراحل داوری منطقه ای،استانی و مرحله اول کشوری را ندارند .

🔴سوال ۸ :ایا همکاران به صورت گروهی ( تیمی) می توانند در یک اثر شرکت کنند؟
🔵پاسخ : بله شرکت کنندگان می توانند به صورت انفرادی یا گروهی در قالب گروه های حداکثر سه نفره با ترکیبی از هنرآموز ،استادکار،،سرپرست بخش ، معاون، مدیر، دبیری که ابلاغ تدریس یکی از دروس خوشه های شایستگی فنی ،غیرفنی و پایه در هنرستان را دارد آثار خود را ارسال نمایند .

🔴سوال ۹:آیا سرپرستان بخش، معاونین فنی و استادکاران می توانند در جشنواره شرکت کنند؟
🔵پاسخ: بله -کلیه پرسنل دارای ابلاغ تدریس دروس خوشه شایستگی های فنی ،غیرفنی و پایه در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش دولتی و غیر دولتی از جمله هنرآموزان،مدیران،معانین،سرپرستان بخش،استادکاران و دبیران می توانند در جشنواره شرکت نمایند .

🔴سوال ۱۰: آیا هنرآموزی که ابلاغ تدریس در هنرستان فنی را دارد می تواند در محور مرتبط با رشته خود در شاخه کاردانش شرکت نماید؟
🔵پاسخ : بله محدودیتی در این مورد وجود ندارد و هنرآموزان می توانند با توجه به تسلط وعلاقه خود ،محور مورد نظر را انتخاب نموده و در جشنواره شرکت نمایند .

🔴سوال ۱۱: اگر همکاری فقط ۲ ساعت ابلاغ تدریس در هنرستان داشته باشه میتواند در جشنواره شرکت کند ؟
🔵پاسخ : بله . محدودیت ساعت تدریس برای شرکت کنندگان وجود ندارد فقط لازم است ابلاغ تدریس یکی از دروس خوشه شایستگی های فنی ،غیرفنی و پایه در هنرستان را داشته باشند.

🔴سوال ۱۲: چنانچه دو همکار تصمیم داشته باشند به صورت مشترک در تدریس شرکت کنند ، آیا هر دو باید در همان زمان نیم ساعت تدریس کنند یا هر کدام جداگانه نیم ساعت ؟
🔵پاسخ : در حالت کار تیمی و تدریس مشترک ، کل زمان فیلم تدریس برای هر تیم حداکثر ۳۰ دقیقه است . کل زمان فیلم تدریس هر دو شرکت کننده حداکثر ۳۰ دقیقه است .

🔴سوال ۱۳: آیا هنرآموزانی که در دو رشته مجزا تدریس دارند می توانند در محورهای مشخص شده هر دو رشته، اثر ارسال نمایند ؟
🔵پاسخ :بله .چنانچه هنرآموز علاقه مند باشد می تواند در هر یک از محورها یک اثر ارسال نماید و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد . چنانچه هنرآموز در دو رشته و حتی در دو شاخه مجزا (کاردانش/فنی و حرفه ای) تدریس دارد می تواند در هر دو محور شرکت نماید.

🔴سوال ۱۴: منظور از محور های جشنواره چیست ؟
🔵پاسخ : در جدول پیوست شماره یک دستورالعمل اجرایی جشنواره ۵۴ محور مشخص شده است که شرکت کنندگان بر حسب زمینه رشته تخصصی و تدریس خود محور مورد نظر خود را انتخاب نموده و سپس یکی از ریزتوانایی ها یا ریز شایستگی های مشخص شده درآن محور را برای تدریس بر می گزینند .

🔴سوال۱۵: در هر مرحله داوری از هر محور چند اثر به مرحله بعد راه پیدا میکند ؟
🔵پاسخ: در هر مرحله داوری از هر محور حداکثر سه اثر برتر که حداقل امتیاز ۷۰ را کسب نموده اند به مرحله بعد جهت داوری ارسال خواهد شد .

🔴سوال۱۶: آیا هنر آموزان برونسپار و هنرآموزان هنرستان های استثنائی وسمپاد هم می توانند در جشنواره شرکت نمایند؟
🔵پاسخ: بله – کلیه پرسنل دارای ابلاغ تدریس دریکی از دروس خوشه شایستگی های فنی،غیرفنی و پایه در هنرستان های دولتی و غیر دولتی می توانند در جشنواره شرکت کنند .
شرط شرکت در جشنواره داشتن ابلاغ است . برای هنرستان های غیردولتی و نیروهای برون سپار، ابلاغ از طرف موسس و کارفرمای بخش غیر دولتی باید صادر شود .
🔴سوال۱۷: در اجرای تدریس از کلاس آیاباید هنرجو و هنرآموز ماسک داشته باشند ؟رعایت فاصله اجتماعی چطور؟
🔵پاسخ: بله -به دلیل اینکه یکی از موارد شایستگی های فنی رعایت ایمنی و بهداشت است و همچنین رعایت حفاظت فردی هنرجو و هنرآموز در مواجهه با ویروس COVID-19 الزامی است، پس استفاده از ماسک و وجود تهویه مناسب در کلاس نیز الزامی می باشد .

🔴سوال ۱۸: همکاران در مناطق محروم روستای و حاشیه شهر که کارگاه های چندان مناسب ندارند، مثلا صندلی چرخ دار و… آیا این موارد باعث کسر امتیاز منفی می شود؟ این افراد به مرحله بعد راه می یابند؟
🔵پاسخ: یکی از اهداف مهم جشنواره افزایش بهره وری تجهیزات و امکانات کارگاهی موجود در هنرستانها است ؛ چنانچه هنرآموز با حداقل امکانات محیط کارگاهی خود بتواند بهترین شیوه آموزش و الگوی مناسبی از آموزش مبتنی بر شایستگی را ارائه دهد قطعا امتیاز بسیار خوبی کسب خواهد نمود. پس با این رویکرد نه تنها امتیازی به خاطر مواردی که بیان نمودید از اثر کسر نمی شود بلکه چنانچه هنرآموز بتواند بهترین با خلاقیت خود از امکانات کارگاهی و تجهیزات موجود بهترین الگو و شیوه تدریس را ارائه دهد امتیاز ویژه ای در فرم داوری می تواند کسب نماید .

🔴سوال ۱۹: از روز پنجشنبه ۸ اردیبهشت ثبت نام در جشنواره در سامانه LTMS فعال شده اما در پوستر جشنواره تاریخ ثبت نام از ۱۴ تا ۲۸ اردیبهشت اعلام شده، میخواستم بدونم که الان باید در سامانه ضمن خدمت ثبت نام و اثرمون رو ارسال کنیم یا صبر کنیم تا ۱۴ اردیبهشت ؟
🔵پاسخ:ثبت نام در جشنواره از تاریخ ۱۴ اردیبهشت انجام می پذیرد و اطلاع رسانی آن از طریق کانال رسمی جشنواره در شاد به آدرس @Dktadrisbartar انجام می شود .
لازم به ذکر است تا شروع ثبت نام رسمی و اطلاع رسانی آن ، متقاضیان شرکت در جشنواره هیچ گونه ثبت نام و بارگذاری اثر در سامانه را انجام ندهند زیرا تا تاریخ شروع ثبت نام سامانه در حالت آزمایش و تست خطا قرار دارد .

🔴سوال ۲۰: زمان تدریس بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است . یعنی فقط از قسمت آموزش فیلم بگیریم و لازم نیست از کل زمان کلاس فیلم گرفته شود ؟منظورم این است که حضور و غیاب و گرم کردن سرد کردن را حذف کنیم؟
🔵پاسخ:کلیه اهداف و روند اجرای فرآیند یاددهی- یادگیری مورد نظر در طراحی آموزشی می بایست در فیلم نهایی مشاهده گردد. شرکت کنندگان کل یک جلسه آموزشی از کلاس درس را فیلمبرداری می نمایند و بعد از ویرایش و حذف قسمت های اضافی به مدت زمان مجاز خواهند رسید .

🔴سوال ۲۱: منظور از تلفیق شایستگی ها در آموزش چیست و جهت تلفیق شایستگی و آموزش مبتنی بر شایستگی چگونه طراحی آموزشی انجام دهیم و از چه روش ها و الگوهای تدریسی استفاده نماییم ؟
🔵پاسخ:جهت ارتقای شایستگی و دانش افزایی متقاضیان شرکت کننده در جشنواره ، دبیرخانه راهبری کشوری الگوهای برتر تدریس و تولید محتوا با همکاری دفتر آموزش فنی ،حرفه ای و کاردانش وزارت ، اقدام به برگزاری دوره ضمن خدمت با عنوان آموزش مبتنی بر شایستگی در دروس کارگاهی به صورت پروژه محور و غیرحضوری به مدت ۲۴ ساعت می نماید . متقاضیان شرکت می توانند از تاریخ ۱۰/۰۲/۱۴۰۱ با فعال شدن گزینه ثبت نام در سامانه LTMS ، در دوره ثبت نام نمایند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *